Spela tryggt på postkodlotteriet.se

Vi vill att du ska känna dig trygg när du spelar hos oss. För att säkerställa att dina personuppgifter och ditt spelkonto är skyddade hos oss har vi sett till att vår webbplats möter alla rådande tekniska säkerhetskrav.

Dessutom använder vi oss av följande generella riktlinjer för att motverka oönskat eller bedrägligt beteende gentemot våra kunder:

Vi kommer aldrig att fråga dig efter ditt kontokortsnummer eller lösenord via telefon, sms, chatt, eller e-post.

Vi låser ditt konto automatiskt om du anger fel lösenord ett antal gånger i rad. Av säkerhetsskäl kan vi inte avslöja efter hur många försök detta sker – det skulle underlätta för angripare att bygga automatiska attacker som kringgår skyddet.

När du har skapat ett spelkonto på postkodlotteriet.se skickar vi ett fysiskt brev till din postadress för att bekräfta registreringen. Spara gärna detta brev - det kan komma till nytta om du behöver kontakta Kundservice.

Var vaksam om...

… du får e-post som påstår sig vara från Svenska Postkodlotteriet, men vars e-postadress kommer från Gmail, Hotmail eller andra gratistjänster.

... du får e-post eller sms från Svenska Postkodlotteriet på ett annat språk än svenska.

... ett e-post eller sms-meddelande innehåller ett spelerbjudande som låter för bra för att vara sant.

... du får ett e-post eller sms-meddelande om ändring av ditt lösenord trots att du inte har bett om det.

...du får ett bekräftelsebrev från postkodlotteriet.se i posten utan att ha skapat ett konto på vår webbplats

Phishing – falska e-postmeddelanden och sms

Nätfiske, eller ”Phishing” som metoden också kallas, går ut på att lura privatpersoner att lämna ifrån sig kontokortsnummer, kontouppgifter, lösenord eller annan känslig information. Detta sker oftast genom att falska e-postmeddelanden eller sms skickas ut där du ombeds lämna ifrån dig dina kontouppgifter eller ditt lösenord. Uppgifterna används sedan i bedrägerisammanhang.

Blir du kontaktad via e-post eller sms av någon som säger sig arbeta för Svenska Postkodlotteriet och som ber dig att lämna ut dina kontouppgifter, var ytterst vaksam. Det handlar med största sannolikhet om ett bedrägeriförsök.

Kom ihåg att alltid anmäla denna typ av bedrägeriförsök till oss. Postkodlotteriet anmäler alla händelser som involverar vårt namn och varumärke till polisen.

Om du blir kontaktad via sms eller telefon:
skriv ner telefonnumret som meddelandet eller samtalet kommer från, samt tid och datum för meddelandet. Om möjligt, ta en skärmbild av meddelandet.

Om du blir kontaktad via e-post:
Vidarebefordra meddelandet till e-postadressen security@postkodlotteriet.se. Bifoga "kuvertet" med meddelandets brevhuvud om du vet hur man gör; där finns mer information om dess ursprung. Arkivera meddelandet i en annan mapp än Inkorgen.

Har du redan lämnat ifrån dig dina kortuppgifter uppmanar vi dig att omedelbart kontakta din bank för att spärra ditt kontokort och polisanmäla händelsen.

Skydda ditt användarkonto

För att undvika bedrägerier, håll dina inloggningsuppgifter och lösenord säkra. Tänk på följande för att vara på den säkra sidan:

Använd inte samma lösenord för mer än ett konto.

Avslöja aldrig ditt lösenord för någon. Det här gäller även för familj och vänner eller personer som påstår sig jobba för Svenska Postkodlotteriet.

Behöver du skriva ner ditt lösenord, förvara det på ett säkert ställe.

Klisterlappar vid skärmen eller under tangentbordet är inte säkra ställen.

Kommunicera aldrig ett lösenord via telefon, e-post, sms eller chatt.

Lås eller stäng ner din dator innan du lämnar den obevakad.

Använd ett antivirusprogram på din dator och håll det uppdaterat. Microsoft erbjuder en egen lösning som är gratis för privatanvändare.

Om du misstänker att ditt lösenord har äventyrats eller blivit känt för andra, ändra det så snart som möjligt. Kontrollera sedan att alla kontouppgifter fortfarande stämmer.

Ditt konto kan ha blivit hackat om...

…det finns ändringar i ditt konto som du inte har gjort, t ex e-postadress, utbetalningskonto eller telefonnummer.

…det finns kontorörelser som du inte ligger bakom, t ex nya in- och utbetalningar.

Om du skulle observera något av ovanstående ber vi dig att ta kontakt med vår Kundservice direkt.

Att logga in i ett datorsystem med andra personers uppgifter utgör dataintrång, vilket är ett brott som ska polisanmälas.

Vi använder cookies.  Läs mer